onsdag 1 augusti 2012

Välkommen asketiska augusti!

Hörni. Jag har liksom glidit iväg lite för mycket under de senaste månaderna. Framför allt gäller det maten: jag har ätit för mycket, ätit för onyttigt, druckit för onyttigt, slentrianätit saker jag egentligen inte varit sugen på. Ja ni vet. Jg känner också att jag har shoppat för mycket, inte i pengar räknat men lite slarvigt och oeftertänksamt. Jag har liksom slarvat till mig och som sagt glidit iväg lite på ett sätt som jag inte riktigt gillar.

I hela mitt liv har jag kunnat äta vad jag vill utan att det har märkts på vågen. Men nu är jag över 40, och helt plötsligt ser jag spåren av maten - runt midjan, på låren och rumpan. Jag inser hur lyckligt lottad jag har varit, och har inga planer på att banta eller gå ner en massa i vikt. Det behöver jag inte. Men jag vill tajta till lite av det där fluffet, och jag inbillar mig att det inte ska behöva bli så himla svårt. 

Så nu är det dags för förändring! Jag är motiverad och augusti är årets sanna nystartstid. I brist på skinande bänkpapper och väldoftande sudd i nytt pennfodral så startar jag om på mitt eget sätt, och säger välkommen till asketiska augusti!

Under augusti månad ska jag helt enkelt skärpa till mig en aning. Följande enkla regler gäller:
  • Inga sötsaker (förutom på min födelsedag :-)
  • Ingen alkohol
  • Inga snabba kolhydrater
  • Inget onödigt småätande för att jag är stressad, ledsen, trött eller sur
  • Stå i stället för att sitta vid skrivbordet minst en timme om dagen
  • Cykeln till jobbet jajamensan
  • Plankan och armhävningar varje dag
  • Friskvårdstimmen på jobbet utnyttjas varje vecka
Inget avancerat, som ni kan se. Dessutom ska jag tänka till lite extra varje gång jag tar fram plånboken. Något totalt köpstopp är det inte tal om, men jag ska stanna upp inför varje inköp och fundera på vem som förtjänar att få mina pengar, vad jag verkligen vill använda dem till. Resor och roliga upplevelser med familjen står definitivt högre i kurs än magasin och nya skor. Men då gäller det att fokusera också, pengarna hamnar inte på semestersparkontot av sig själva...
 
Asketiska augusti förresten, jag gillar namnet men ni kanske tycker det låter väl torrt? I så fall behöver ni inte oroa er. Jag tänker inte ha det tråkigt alls, utan gör det här för att må bättre och för att vara snäll mot mig själv. Jag ämnar njuta fullt ut av sommaren, men utan snabba sockerkickar och onödiga inköp som har en tendens att bara trigga shoppingsuget ännu mer. Och självklart kommer jag att rapportera för er hur det går.
 
Hejar ni på mig?

5 kommentarer:

Unknown sa...

Wohooo! Hejja Kajsa! Och du, du är inte ensam om att ha ätit och druckit lite för gott och ofta under semestern. Om det nu får dig att känna dig lite, lite bättre...

Anonym sa...

Heja, heja! Och du jag känner igen mig i allt, borde tusan hänga på! Fick skippa dagens friskvårdstimme pga en öl för mycket igår....då var det ju juli iofs :-)

Kajsa sa...

Anonym: Häng på vetja!

Nipe sa...

Heja heja heja!!
Det där upplägget tänker jag ge mig på i september.

Kajsa sa...

Tack Nipe för hejarop! Just nu sitter jag och är godissugen framför tv:n, men det är väldigt skönt att ha bestämt sig, för då är det liksom inget snack utan bara att stå emot. Och om en stund blir det kesella med jordgubbar och mandlar. Inte fy skam!